Cursus 'Begeleiden van Eigenaarschap bij leren en krachtgericht omgaan met studie-uitstelgedrag'
Wat kun je als mentor of begeleider doen om zelfmanagement bij leerlingen/studenten te bevorderen zodat zij meer eigenaarschap over hun leertaken ontwikkelen en studie-uitstelgedrag leren hanteren? Deze vraag staat centraal in de cursus, die is ontwikkeld in een samenwerkingsproject van Korthagen Opleidingen en Driestar Onderwijsadvies. Deze cursus wordt in-company gegeven op scholen en andere onderwijsinstellingen.
De cursus bouwt voort op een promotieonderzoek van Lennart Visser naar studie-uitstelgedrag. Effectief bleek een aanpak gebaseerd op de methodiek van Krachtgericht coachen.
De essentie van de aanpak is:
- het leren hanteren van de regie-ik en uitstel-ik;
- het afstemmen op idealen en persoonlijke kwaliteiten;
- de bewustwording van interne belemmeringen en het aanpakken ervan.
Hierdoor ontwikkelen studenten/leerlingen eigenaarschap over hun eigen leerproces.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit mentoren en begeleiders in het VO, MBO, HBO en WO die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap over hun leertaken en het hanteren van studie-uitstelgedrag.
Lennart Visser, Fred Korthagen en Ellen Nuijten schreven samen een artikel over eigenaarschap bij leren in het hoger onderwijs. Klik op de eerste pagina (hieronder) en u kunt het artikel downloaden.
Bron: Visser, L., Korthagen, F & Nuijten, E. (2020). De student aan het roer: Zelfmanagement bij leren. Th&ma Hoger Onderwijs, 20(3), 54-60.
Deze cursus wordt niet als open-inschrijvingscursus aangeboden, wel als in-company-cursus, afgestemd op de specifieke leervragen van een team.
De cursus wordt gegeven door Ellen Nuijten en/of Lennart Visser.
Bij interesse in deze cursus (voor een team), kunt u contact opnemen met ons.