Menu Sluiten

Publicaties van Fred Korthagen

Boeken Nederlandstalig

Het werk van Fred Korthagen is samengevat in een aantal boeken (geschreven samen met co-auteurs):

Korthagen, F. & Nuijten, E. (2020). Krachtgericht coachen: Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren (2e druk). Amsterdam: Boom-Lemma.

Dit boek beschrijft op een praktische wijze de methodiek van krachtgericht coachen, met voorbeelden, oefeningen en de wetenschappelijke onderbouwing.

Meer informatie - HET BOEK BESTELLEN

Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2020). Een leraar van klasse: Een goede docent worden en blijven (5e druk). Den Haag: Boom Lemma.

Dit is een boek voor beginnende en ervaren leraren over didactiek, pedagogiek, klassenmanagement en het ondersteunen van je eigen professionalisering.

Meer informatie - HET BOEK BESTELLEN

Korthagen, F. & Nuijten, E. (2023). De kracht van reflectie: Een sleutel voor de ontwikkeling van leraren (2e, herziene druk). Amsterdam: Boom.

Dit boek laat zien hoe leraren systematisch kunnen leren van praktijkervaringen. Het boek helpt om reflectie concreet en inspirerend te maken. Aan de hand van vele voorbeelden, oefeningen en praktische tips worden de nieuwste inzichten over reflectie tot leven gebracht.

Meer informatie - HET BOEK BESTELLEN

cover boek Zijnsgericht coachenKorthagen, F. & Nuijten, E. (2018). Zijnsgericht coachen: Van overlevingspatronen naar authenticiteit. Amsterdam: Boom.

Dit boek beschrijft met voorbeelden, oefeningen en theorie hoe mensen geholpen kunnen worden om zich diepgaand te verbinden met hun authentieke kern. Het boek vormt een combinatie van praktijk en wetenschap, van oosters en westers denken.

Meer informatie - HET BOEK BESTELLEN

Evelein, F. & Korthagen, F. (2018). Werken vanuit je kern: Professionele ontwikkeling vanuit kwaliteiten, flow en inspiratie. Amsterdam: Boom/Nelissen. (4e druk)

Een boek met 78 oefeningen, o.a. bruikbaar in groepen. Dit boek is ook in het Engels verschenen.

Meer informatie - HET BOEK BESTELLEN

Lunenberg, M., Dengerink, J. & Korthagen, F. (2013). Het beroep van lerarenopleider: Professionele rollen, professioneel handelen en professionele ontwikkeling van lerarenopleiders. Reviewstudie in opdracht van NWO/PROO. Amsterdam: Vrije Universiteit.

Een overzicht van de internationale wetenschappelijke literatuur over lerarenopleiders en hun werk.

Download pdf van het boek

Korthagen, F. & Lcover boek Leren van binnenuitagerwerf, B. (2011). Leren van binnenuit: Kwaliteit en inspiratie in het onderwijs (2e druk). Den Haag: Boom Lemma.

Dit is een boek specifiek gericht op onderwijsmensen. Zie voor meer achtergrond ook de pagina Leren van binnenuit op deze website.

HET BOEK BESTELLEN

Melief, K., Tigchelaar, A., Korthagen, F. & Koster, B. (2002). Leren van lesgeven. Soest: Nelissen.

Dit is een boek voor beginnende en ervaren leraren.

HET BOEK BESTELLEN

Boeken Engelstalig

De volgende Engelstalige boeken van Fred Korthagen en zijn collega's zijn verschenen:

Korthagen, F. & Nuijten, E. (2022). The power of reflection in teacher education and professional development: Strategies for in-depth teacher learning. New York/London: Routledge

Meer informatie

Evelein, F. G. & Korthagen, F. A. J. (2015). Practicing core reflection: Activities and lessons for teaching and learning from within. New York/London: Routledge.

HET BOEK BESTELLEN

 

 

 

Lunenberg, M., Dengerink, J. & Korthagen, F. (2014). The professional teacher educator: Roles, behaviour, and professional development of teacher educators. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers.

HET BOEK BESTELLEN

review van het boek (pdf)
Het beroep van lerarenopleider (pdf)
[Nederlandse versie van
The professional teacher educator]

Korthagen, F.A.J., Kim, Y.M., & Greene, W.L. (Eds.) (2013). Teaching and Learning from Within: A Core Reflection Approach to Quality and Inspiration in Education. New York/London: Routledge.

HET BOEK BESTELLEN

Kernhoofdstuk Teaching and Learning from Within (pdf)

cover boek Linking Practice and TheoryKorthagen, F.A.J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B. & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. (Vertaald in het Duits, Tsjechisch, Japans en Koreaans)

HET BOEK BESTELLEN

Samenvattend artikel Linking Practice and Theory (pdf)

Russell, T. & Korthagen, F.A.J. (Eds.) (1995). Teachers who teach teachers: Reflections on teacher education. London: Falmer Press.

HET BOEK BESTELLEN