Kernreflectie en krachtgericht coachen op de Risaeusschool
Kernreflectie en krachtgericht coachen zijn belangrijke ingrediënten voor persoonsvorming en heel bruikbaar om het leren op school te verdiepen en om flow en inspiratie in leerprocessen te bevorderen. Er ontstaat leren van binnenuit.
Op de Risaeusschool in Hardenberg zijn alle leerkrachten getraind in het werken met kernkwaliteiten en kernreflectie. Ze hebben geleerd om krachtgericht te coachen en het inzetten van kernkwaliteiten te stimuleren bij leerlingen, regelmatig te 'liften' langs denken, voelen en willen, enzovoorts. De leerlingen zijn hier helemaal aan gewend geraakt. Zij benoemen ook bij elkaar kernkwaliteiten, ze hebben aandacht voor elkaars gevoelens en ze dragen zorg voor voor de sfeer in de klas.
Het proces op deze school is begeleid door Tiemen Zijlstra, die niet alleen cursusdagen verzorgde, maar ook samen met leerkrachten in de klas aan het werk ging. Tiemen werkte zelf ook met de leerlingen en coachte de leerkrachten terwijl ze aan het werk waren, dus 'on the job'. Het filmpje hieronder geeft een indruk van wat dit opleverde.
Kernreflectie als basis voor leren
Kernreflectie als basis van het leren. Daarvoor koos de Risaeusschool in Hardenberg. In Didactief van december 2019 verscheen een boeiend interview met Klaas Veldman, waarin hij vertelt hoe op deze school gewerkt wordt op basis van het boek Leren van binnenuit van Fred Korthagen en Bram Lagerwerf. De school verbindt het gedachtegoed van Fred Korthagen met dat van Gert Biesta. Voor een artikel van Fred Korthagen en Ellen Nuijten over deze verbinding, klik hier.