Publicaties van Korthagen en Nuijten waarnaar verwezen wordt in het boek 'De kracht van reflectie'
Lijst van referenties, met downloadbare artikelen
Brouwer, N. & Korthagen, F. (2005). Can teacher education make a difference? American Educational Research Journal, 42(1), 153-224. Download pdf
Browning, T.D. & Korthagen, F.A.J. (2021). The winding road of student teaching: Addressing uncertainty with core reflection. European Journal of Teacher Education. Download pdf
Crasborn, F., Hennissen, P., Brouwer, N. & Korthagen, F. (2011). Exploring a two-dimensional model of mentor teacher roles in mentoring dialogues. Teaching and Teacher Education, 27(2), 320-331. Download pdf
Evelein, F. & Korthagen, F. (2016). Werken vanuit je kern: Professionele ontwikkeling vanuit kwaliteiten, flow en inspiratie. Amsterdam: Boom. DIT IS EEN BOEK. Meer info
Hoekstra, A. & Korthagen, F.A.J. (2011). Teacher learning in a context of educational change: Journal of Teacher Education, 62(1), 76-92. Download pdf
Lagerwerf, B. & Korthagen, F. (2010). Diepgaande reflectie als stimulans voor een nieuwe schoolcultuur. Handboek Beleidvoerend vermogen, 5, 1-13. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (1982). Leren reflecteren als basis van de lerarenopleiding. ’s-Gravenhage: SVO. DIT IS EEN BOEK, dat niet meer verkrijgbaar is, alleen via bibliotheken.
Korthagen, F.A.J. (1988). The influence of learning orientations on the development of reflective teaching. In: J. Calderhead (Ed.), Teachers’ Professional Learning (p. 35-50). London: Falmer Press. Download pdf
Korthagen, F. (2001a). Waar doen we het voor? Op zoek naar de essentie van goed leraarschap. Oratie. Utrecht: WCC. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2001b). Working with groups of student teachers. In: F.A.J Korthagen, J. Kessels, B. Koster, B. Lagerwerf & T. Wubbels, Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education (pp. 149-174). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2004a). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-97. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2004b). Zin en onzin van competentiegericht opleiden. VELON-Tijdschrift, 25(1), 13-23. Download pdf
Korthagen, F. (2010). Situated learning theory and the pedagogy of teacher education: Towards an integrative view of teacher behavior and teacher learning. Teaching and Teacher Education, 26, 98-106. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2012). Over opleiden en reflecteren: Ongemakkelijke waarheden en wenkende perspectieven. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(1), 4-11. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2014). Een softe benadering van reflectie helpt niet. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 35(1), 5-14. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2016a). Pedagogy of teacher education. In J. Loughran & M.L. Hamilton (Eds.), International handbook of teacher education, Volume 1 (pp. 311-346). Singapore: Springer Science. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2016b). Van competentiegericht leren naar multi-level learning: Een focus op kwaliteit van binnenuit. In J. Schenning, R.J. Simons & T. Besieux (Red.), Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep (pp. 107-120). Zaltbommel: Thema. Download pdf
Korthagen, F. (2017). Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 23(4), 387-405. Download pdf
Korthagen, F.A.J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B. & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. DIT IS EEN BOEK. Meer info
Korthagen, F.A.J., Kim, Y.M. & Greene, W.L. (Eds.) (2013). Teaching and learning from within: A core reflection approach to quality and inspiration in education. New York/London: Routledge. DIT IS EEN BOEK. Meer info
Lijst van referenties (vervolg)
Korthagen, F.A.J., Koster, B., Melief, K. & Tigchelaar, A. (2002). Docenten leren reflecteren. Soest: Nelissen (thans Boom). DIT IS EEN BOEK, dat niet meer verkrijgbaar is, alleen via bibliotheken. Het boek De Kracht van reflectie is een geheel herziene versie van Docenten leren reflecteren.
Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2011). Leren van binnenuit: Kwaliteit en inspiratie in het onderwijs. Den Haag: Boom Lemma. DIT IS EEN BOEK. Meer info.
Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2014). Een leraar van klasse (4e geheel herziene druk). Den Haag: Boom Lemma. DIT IS EEN BOEK. Meer info.
Korthagen, F.A.J., Loughran, J. & Russell, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education, 22, 1020-1041. Download pdf
Korthagen, F., Melief, K. & Tigchelaar, A. (2002b). De didactiek van praktijkrelevant opleiden (EPS-reeks, nr. 12). Utrecht: EPS. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2018a). Zijnsgericht coachen: Van overlevingspatronen naar authenticiteit. Amsterdam: Boom. DIT IS EEN BOEK. Meer info.
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2018b). Bijdragen aan persoonsvorming in de lerarenopleiding. VELON Kennisbasis lerarenopleiders, Katern 6: Vorming in de lerarenopleiding (pp. 89-101). Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2020). Krachtgericht coachen: Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren (2e druk). Amsterdam: Boom. DIT IS EEN BOEK. Meer info.
Lunenberg, M., Korthagen, F. & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23(5), 586-601. Download pdf
Meijer, P.C., Korthagen, F.A.J. & Vasalos, A. (2009). Supporting presence in teacher education: The connection between the personal and professional aspects of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 297-308. Download pdf
Nuijten, E. (2017). “Samen is allang begonnen!”: Een Pabo in beweging rond Vormend en Onderzoekend Leren. Thesis Master Begeleidingskunde. Rotterdam: Hogeschool. Rotterdam. Download samenvatting (pdf)
Ruit, P. & Korthagen, F. (2012). Bewustwording en ontwikkeling van kernkwaliteiten bij kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 51(10), 491-505. Download pdf
Ruit, P. & Korthagen, F.A.J. (2013). Developing core qualities in young students. In F.A.J. Korthagen, Y.M. Kim & W.L. Greene (Eds.), Teaching and learning from within: A core reflection approach to quality and inspiration in education (pp. 131-147). New York/London: Routledge. DIT IS EEN HOOFDSTUK UIT EEN BOEK. Meer info.
Ruit, P., Korthagen, F. & Schoonenboom, J. (2019). The impact of working with core qualities on primary school pupils’ wellbeing. Educational & Child Psychology, 36(3), 7-17. Download pdf
Swennen, A., Jörg, T. & Korthagen, F. (2004). Studying student teachers’ concerns, combining image-based and more traditional research techniques. European Journal of Teacher Education 27(3), 265-283. Download pdf
Van dit artikel is in 2001 een praktijkgerichte versie verschenen in het VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, onder de titel De concerns van eerstejaars studenten van de pabo. Download pdf
Tigchelaar, A. & Korthagen, F. (2001). Verdieping aanbrengen in het uitwisselen van ervaringen: hoe doe je dat? VELON-Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 22(3), 31-38. Download pdf
Visser, L., Schoonenboom, J. & Korthagen, F.A.J. (2017). A field experimental design of a strengths-based training to overcome academic procastination: Short- and long-term effect. Frontiers in Psychology, 8, Article 1949, 1-12. Download pdf
Wubbels, T., Korthagen, F. & Tigchelaar, A. (1999). Aansluiten bij lio’s: Op zoek naar de plek waar de energie zit. VELON-Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 20(3), 12-18. Download pdf