Over Fred Korthagen
“Ik ben altijd gefascineerd door de momenten waarop er iets in de ogen van mensen begint te glinsteren, als ze geïnspireerd raken. Dan is leren geen opgave meer, maar gewoon genieten van wat zich voltrekt.”
Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht (leerstoel: De didactiek van het opleiden van leraren). Hij werkt als senior-onderzoeker en lid van de Onderzoeksschool ICO, trainer, onderwijsontwikkelaar en adviseur. Fred heeft een achtergrond als wiskundeleraar, onderwijskundige, Gestalt-therapeut en personal coach. Hij gaf leiding aan twee instellingen voor de opleiding van leraren.
Zijn specialismen zijn de relatie theorie-praktijk, realistisch opleiden, reflectie en coaching. Hij is mede-ontwikkelaar van de kernreflectiebenadering. Samen met zijn collega's ontwikkelde hij een aanpak voor onderwijsontwikkeling onder de naam Kwaliteit van binnenuit. Bij die aanpak wordt ervan uitgegaan dat mensen (leerlingen, leraren) al heel veel talenten en kwaliteiten in huis hebben en dat je hen kunt helpen die te herkennen en verder uit te bouwen. Dat blijkt effectieve ontwikkelingsprocessen op gang te brengen en veel inspiratie en motivatie. Dit heeft geleid tot een Pedagogisch manifest en een aanbod voor teamontwikkeling.
Fred heeft honderden wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties geschreven. Zijn werk is in tien talen verschenen. Bij zijn vervroegd pensioen (in 2011) hield hij aan de Universiteit Utrecht een afscheidsrede. Sindsdien zet hij zijn activiteiten voort vanuit Korthagen Opleidingen, vooral in de vorm van cursussen. Hij heeft ook talloze keynote-lezingen gegeven, in Nederland, maar ook in Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Engeland, Ierland, Duitsland, België, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Portugal, Tsjechië, Slovenië, Israël, de VS, Canada, Australië, Hongkong, Nieuw Zeeland, Japan en Zuid-Korea.
In de laatste jaren heeft Fred Korthagen samen met Ellen Nuijten een aantal nieuwe boeken geschreven, waarin veel van zijn werk wordt samengevat.
Prijzen/awards
Fred Korthagen ontving tweemaal (in 2000 en in 2006) de Exemplary Research Award van de divisie Teaching and Teacher Education van de American Educational Research Association (AERA). In 2009 kreeg hij de Distinguished Research Award van de Amerikaanse Association of Teacher Educators. In 2015 werd hij Fellow of AERA, een titel van de American Educational Research Association, verleend aan een beperkt aantal onderzoekers en bedoeld 'to honor excellence in research'. In 2017 kreeg Fred Korthagen de Quality Award uitgereikt voor zijn verdiensten voor de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). In 2019 ontving hij de Outstanding Paper Award van het tijdschrift Teachers and Teaching: Theory and Practice.
Informatieve video's
Hieronder staan een paar informatieve video's die over of door Fred Korthagen gemaakt zijn.
- Fred Korthagen is geïnspireerd door een aantal recente denkkaders en theorieën over persoonlijke en professionele groei.
- Freds werk is samengevat in dertien boeken.
- Lees hier een interview in het tijdschrift 12-18 (pdf)
- Lees meer over het Pedagogisch manifest.
Kernthema's
We vroegen ChatGPT (een AI-programma) naar de 20 belangrijkste woorden die geassocieerd worden met Fred Korthagen. Dat zijn:
onderwijs, docentprofessionalisering, reflectie, persoonlijke groei, kernreflectie, lerarenopleiding, ervaringsleren, zelfsturing, intervisie, zelfreflectie, handelingsonderzoek, didactiek, pedagogiek, authentiek leren, onderzoekend leren, onderwijspraktijk, leraar-zijn, identiteit, betekenisvol leren, professionele ontwikkeling.
Een filmpje over Fred Korthagen van de website van de American Educational Research Association.
Fred over de essentie van het leraarschap.
Een video van een keynote-speech in Duitsland over kernreflectie.
Fred vertelt over zijn professionele weg:
De Weg - Tijdschrift voor begeleidingskunde (pdf)
Een foto van een optreden op een school voor voortgezet onderwijs.