Publicaties van Fred Korthagen
Boeken Nederlandstalig
Het werk van Fred Korthagen is samengevat in een aantal boeken (geschreven samen met co-auteurs):
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2020). Krachtgericht coachen: Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren (2e druk). Amsterdam: Boom-Lemma.
Dit boek beschrijft op een praktische wijze de methodiek van krachtgericht coachen, met voorbeelden, oefeningen en de wetenschappelijke onderbouwing.
Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2020). Een leraar van klasse: Een goede docent worden en blijven (5e druk). Den Haag: Boom Lemma.
Dit is een boek voor beginnende en ervaren leraren over didactiek, pedagogiek, klassenmanagement en het ondersteunen van je eigen professionalisering.
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2023). De kracht van reflectie: Een sleutel voor de ontwikkeling van leraren (2e, herziene druk). Amsterdam: Boom.
Dit boek laat zien hoe leraren systematisch kunnen leren van praktijkervaringen. Het boek helpt om reflectie concreet en inspirerend te maken. Aan de hand van vele voorbeelden, oefeningen en praktische tips worden de nieuwste inzichten over reflectie tot leven gebracht.
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2018). Zijnsgericht coachen: Van overlevingspatronen naar authenticiteit. Amsterdam: Boom.
Dit boek beschrijft met voorbeelden, oefeningen en theorie hoe mensen geholpen kunnen worden om zich diepgaand te verbinden met hun authentieke kern. Het boek vormt een combinatie van praktijk en wetenschap, van oosters en westers denken.
Evelein, F. & Korthagen, F. (2018). Werken vanuit je kern: Professionele ontwikkeling vanuit kwaliteiten, flow en inspiratie. Amsterdam: Boom/Nelissen. (4e druk)
Een boek met 78 oefeningen, o.a. bruikbaar in groepen. Dit boek is ook in het Engels verschenen.
Lunenberg, M., Dengerink, J. & Korthagen, F. (2013). Het beroep van lerarenopleider: Professionele rollen, professioneel handelen en professionele ontwikkeling van lerarenopleiders. Reviewstudie in opdracht van NWO/PROO. Amsterdam: Vrije Universiteit.
Een overzicht van de internationale wetenschappelijke literatuur over lerarenopleiders en hun werk.
Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2011). Leren van binnenuit: Kwaliteit en inspiratie in het onderwijs (2e druk). Den Haag: Boom Lemma.
Dit is een boek specifiek gericht op onderwijsmensen. Zie voor meer achtergrond ook de pagina Leren van binnenuit op deze website.
Lunenberg, M., Dengerink, J. & Korthagen, F. (2014). The professional teacher educator: Roles, behaviour, and professional development of teacher educators. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers.
review van het boek (pdf)
Het beroep van lerarenopleider (pdf)
[Nederlandse versie van
The professional teacher educator]