Publicaties over Kracht- en Zijnsgericht coachen en kernreflectie
Over Kracht- en Zijnsgericht coachen en kernreflectie
Korthagen, F.A.J. & Nuijten, E.E. (2021). Het ondersteunen van veranderingsprocessen met behulp van Krachtgericht coachen. In R. Poell & J. Kessels (Red.), Handboek Human Resource Development: Organiseren van het leren (pp. 523-539). Tielt: Lannoo. Download pdf
Browning, T.D. & Korthagen, F.A.J. (2021). The winding road of student teaching: Addressing uncertainty with core reflection. European Journal of Teacher Education. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2020). Krachtgericht coachen: Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren (2e druk). Amsterdam: Boom. Boek, bestel hier | Lees meer
Korthagen, F.A.J., Visser, L. & Schoonenboom, J. (2019). Uitstelgedrag? Aan het werk! Didactief, 49(5), 30-31. Download pdf
Ruit, P., Korthagen, F., & Schoonenboom, J. (2019). The impact of working with core qualities on primary school pupils’ wellbeing. Educational & Child Psychology, 36(3), 7-17. Download pdf
Korthagen, F. & Nuyten, E.E. (2019). Zijnsgericht begeleiden. PsychoSociaal (juni, nr. 1), 6-11. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2018). Zijnsgericht coachen: Van overlevingspatronen naar authenticiteit. Amsterdam: Boom. Boek, bestel hier | Lees meer
Korthagen, F.A.J. & Nuijten, E.E. (2018). Core reflection: Nurturing the human potential in students and teachers. In J.P. Miller, K. Nigh, M.J. Binder, B. Novak, & S. Crowell, International Handbook of Holistic Education (pp. 89-99). New York/London: Routledge. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2018). Bijdragen aan persoonsvorming in de lerarenopleiding. VELON Kennisbasis lerarenopleiders, Katern 6: Vorming in de lerarenopleiding (pp. 89-101). Download pdf
Korthagen, F. (2018). Een andere visie op reflectie. Tijdschrijft voor Begeleidingskunde 7(1), 12-16. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2017). Recente ontwikkelingen in het coachvak: Focus op kracht en mindfulness in actie. E-Magazine NOBCO, december 2017. Download pdf
Visser, L., Schoonenboom, J. & Korthagen, F.A.J. (2017). A field experimental design of a strengths-based training to overcome academic procrastination: Short- and long-term effect. Frontiers in Psychology, 8, Article 1949, 1-12. Naar artikel
Korthagen, F. (2017). Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 23(4), 387-405. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2016). Van competentiegericht leren naar multi-level learning: Een focus op kwaliteit van binnenuit. In J. Schenning, R.J. Simons & T. Besieux (Red.), Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep (pp. 107-120). Zaltbommel: Thema. Download pdf
Zwart, R. C., Attema-Noordewier, S., & Korthagen, F. A. J. (2015). A strength-based approach to teacher professional development. Professional Development in Education, 41(3), 579-596. Download pdf
Zwart, R., Attema, S. & Korthagen, F. (2015). Krachtgerichte professionele ontwikkeling van leraren in het primair onderwijs. Paper gepresenteerd op het VELON-congres, Arnhem. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2015). Krachtgericht coachen is meer dan alleen kracht aanspreken. Coachlink Magazine, 4, 14-17. Download pdf
Visser, L. Korthagen, F. & Schoonenboom, J. (2015). Een cursus krachtgericht studeren: Leren omgaan met studie-uitstelgedrag. Tijdschrift Positieve Psychologie, 1, 67-72. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2015). Krachtgericht coachen: Diepgaand, duurzaam en doorwerkend in gedrag. Tijdschrift Positieve Psychologie, 1, 10-15. Download pdf
Korthagen, F. & Nuijten, E. (2015). Krachtgericht coachen: Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren. Amsterdam: Boom-Lemma. Boek, bestel hier | Lees meer
Zwart, R. C., Attema-Noordewier, S., & Korthagen, F. A. J. (2015). A strength-based approach to teacher professional development. Professional Development in Education, 41(3), 579-596. Download pdf
Korthagen, F. A. J. (2014). Promoting core reflection in teacher education: Deepening professional growth. In: L. Orland-Barak & C. J. Craig (Eds), International Teacher Education: Promising pedagogies (Part A), (pp. 73-89). Bingley, UK: Emerald. Download pdf
Zwart, R., Korthagen, F. & Attema-Noordewier, S. (2014). A strength-based approach to teacher professional development. Paper gepresenteerd op de OnderwijsResearchDagen (ORD), Groningen. Download pdf
Korthagen, F.A., Hoekstra, A. & Meijer, P. C. (2014). Promoting presence in professional practice: A core reflection approach for moving through the U. In O. Gunnlaugson, C. Baron & M. Cayer (Eds.), Perspectives on theory U: Insights from the field (pp. 77-96). Hershey, PA: Business Science. Download pdf
Korthagen, F.A.J., Attema-Noordewier, S., & Zwart, R.C. (2014). Teacher-student contact: Exploring a basic but complicated concept. Teaching and Teacher Education, 40, 22-32. Download pdf
Korthagen, F., Attema-Noordewier, S., & Zwart, R. (2014). Het contact tussen leraar en leerling: Verkenning van een basisbegrip. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 35(3), 73-84. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2014). Een softe benadering van reflectie helpt niet. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 35(1), 5-14. Download pdf
Evelein, F.G. & Korthagen, F.A.J. (2014). Practicing core reflection. New York: Routledge. Boek, bestel hier
Korthagen (2014). Krachtgericht coachen. LBBO-Tijdschrift Beter Begeleiden, april 2014, p. 6-9. Download pdf
Zijlstra, T., Korthagen, F.A.J., Vasalos, A. & Wientjes, H. (2013). Geloven in je werk als leraar. (Ongepubliceerd artikel). Download pdf
Korthagen, F.A.J., Kim, Y.M., & Greene, W.L. (2013). Teaching and learning from within: A Core reflection approach to quality and inspiration in education. New York/London: Routledge. Boek, bestel hier | Kernhoofdstuk Teaching and learning from within (pdf)
Ruit, P. & Korthagen, F. (2012). Bewustwording en ontwikkeling van kernkwaliteiten. Mensenkinderen, 132, mei, 34-36. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2012). Over opleiden en reflecteren: Ongemakkelijke waarheden en wenkende perspectieven. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(1), 4-11. Download pdf
Korthagen, F.(2011). Ik heb er veel van geleerd: Een reflectie over effectief opleiden en krachtgericht coachen. Afscheidsrede. Utrecht: Universiteit Utrecht. Download pdf
Attema-Noordewier, S., Korthagen, F. & Zwart, R. (2011). Promoting quality from within. A new perspective on professional development in schools. In: M. Kooy & K. van Veen (Eds.), Teacher learning that matters: International perspectives (pp. 115-142). New York: Routledge. Download pdf
Evelein, F. & Korthagen, F. (2011). Werken vanuit je kern: Professionele ontwikkeling vanuit kwaliteiten, flow en inspiratie. Amsterdam: Boom/Nelissen. Boek, bestel hier
Hoekstra, A. & Korthagen, F.A.J. (2011). Teacher learning in a context of educational change: Journal of Teacher Education, 62(1), 76-92.< Lagerwerf, B. & Korthagen, F. (2010). Diepgaande reflectie als stimulans voor een nieuwe schoolcultuur. Handboek Beleidvoerend vermogen, 5, 1-13. Download pdf
Korthagen, F.A.J. & Vasalos, A. (2010). Going to the core: Deepening reflection by connecting the person to the profession. In N. Lyons (Ed.), Handbook of Reflection and Reflective Inquiry: Mapping a Way of Knowing for Professional Reflective Inquiry (pp. 529-552). New York, etc.: Springer. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2009). Professional learning from within. Studying Teacher Education, 5(2), 195-199. Download pdf
Korthagen, F. (2009). Authenticiteit, presence en mindfulness: Sleutelbegrippen voor een nieuwe vorm van professionaliteit. Opleiding & Ontwikkeling, 3, 22-25. Download pdf
Korthagen, F. & Evelein, F. (2009). Presence in onderwijs: Gewaarzijn van denken, voelen en willen in het hier-en-nu, als basis voor professioneel handelen. VELON-Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(1), 13-21. Download pdf
Meijer, P.C., Korthagen, F.A.J. & Vasalos, A. (2009). Supporting presence in teacher education: The connection between the personal and professional aspects of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 297-308. Download pdf
Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2008). De sleutel van onderwijsverbetering: Coachen op kwaliteiten en talenten. Onderwijsvernieuwing, 5, 1-51. [Themanummer] Download pdf
Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2008). Leren van binnenuit: Onderwijsontwikkeling in een nieuwe tijd. Soest: Nelissen. Boek, bestel hier | Meer info
Korthagen, F. (2008). Authenticiteit en betrokkenheid als basis voor goed onderwijs. In: L. Stevens (Red.), Leraar wie ben je? (pp. 25-33). Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Download pdf
Korthagen, F. & Verkuyl, H. (2007). Do you encounter your students or yourself? The search for inspiration as an essential component of teacher education. In: T. Russell & J. Loughran (Eds.), Enacting a pedagogy of teacher education: Values, relationships and practices (pp. 106-123). London/New York: Routledge. Download pdf
Korthagen, F. & Vasalos, A. (2007). Multi-level learning: Naar een verbreding en verdieping van de competentiegerichte benadering. Opleiding & Ontwikkeling, 20(4), 15-19. Download pdf
Korthagen, F. & Vasalos, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. VELON-Tijdschrift, 28(1), 17-23. Download pdf
Korthagen, F.A.J. & Vasalos, A. (2006). Kernreflectie als sleutel tot transformatie. In A. Engel (Red.), Het handboek voor coaching: Methodieken, modellen, technieken en formulieren voor professionele coaching, deel 2 (pp. 195-207). Haarlem: Life University. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2006). Persoonsvorming en beroepsvorming. In: B. de Muynck & P. Vos (Red.), Leren voor het leven: Vorming en bezieling in het christelijk onderwijs (pp. 58-70). Amsterdam: Buijten & Schipperheijn Motief. Download pdf
Van den Berg, T., Hazelebach, C., Oldeboom, B., Tempels, C. & Korthagen, F. (2006). Kernreflectie bij bewegen: Een voorbeeld van integratie van kernreflectie en vakonderwijs. VELON-Tijdschrift voor lerarenopleiders, 27(2), 22-29. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2006). Magische momenten kun je leren creëren. Narthex, Tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, 6(2), 5-10. Download pdf
Korthagen, F. (2006). Reflectie op het thema coaching: Integratieve benadering van coaching, gebaseerd op een visie op leren. Opleiding & Ontwikkeling, 19 (jan/feb), 32-35. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2005). The organisation in balance: Reflection and intuition as complementary processes. Management Learning, 36(3), 371-387. Download pdf
Korthagen, F. (2005). Practice, theory, and person in life-long professional learning. In D. Beijaard, P.C. Meijer, G. Morine-Dershimer & H. Tillema (Eds.), Teacher professional development in changing conditions (pp. 79-94). Dordrecht: Springer. Download pdf
Korthagen, F. (2005). De leraar als persoon. Platform Pabo,9, 2-3. Download pdf
Korthagen, F. (2005). Met flow leer je sneller. Didactief, 35(5), 26-27. Download pdf
Korthagen, F. & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 11(1), 47-71. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-97. Download pdf
Korthagen, F. (2004). Een zoektocht met kans op verdwalen. VELON-Tijdschrift voor Lerarenopleiders 25(2), 41-43. Download pdf
Korthagen, F.A.J. (2004). Zin en onzin van competentiegericht opleiden. VELON-Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 25(1), 13-23. Download pdf
Korthagen, F. & Vasalos, A. (2003). Flow in werken en leren: Competentieontwikkeling op basis van persoonlijke betrokkenheid en bezieling. Opleiding & Ontwikkeling,16(5), 13-17. Download pdf
Korthagen, F. & Vasalos, A. (2002). Niveaus in reflectie: Naar maatwerk in begeleiding. VELON-Tijdschrift voor lerarenopleiders, 23(1), 29-38. Download pdf
Korthagen, F. (2001). Waar doen we het voor? Op zoek naar de essentie van goed leraarschap. Oratie. Utrecht: WCC. Download pdf
Korthagen, F.A.J. & Vasalos, A. (2001). Competenties of kernkwaliteiten? In: B.H.J. Smit (Red.), Aardverschuivingen, breuklijnen en nieuwe wegen in onderwijsland, workshop VELON-congres 2001 te Noordwijkerhout (p. 32-33). Leiden: ICLON, Universiteit Leiden. Download pdf
Verkuyl, H. & Korthagen, F.A.J. (2000). Kom je de leerlingen tegen of jezelf? Reflectie op beroepsidentiteit als essentieel onderdeel van de lerarenopleiding. VELON-Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 21(3), 19-29. Download pdf
Een focus op kwaliteiten en kracht
Bij reflectie en in coachingsgesprekken is het startpunt vaak een probleem. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat de focus steeds op dat probleem blijft liggen en op het vinden van oplossingen. Die neiging heeft de menselijke geest wel, maar dit werkt vaak contraproductief.
Fredrickson (2009) toonde aan dat de negatieve gevoelens die bij problemen horen, tunneldenken veroorzaken: je gaat denken binnen het kader van het probleem en daar kom je niet van in je kracht. Bovendien leidt deze aanpak vaak tot een oppervlakkige oplossing.
Het is belangrijk dat nieuw handelen geworteld is in gevoelde innerlijke kracht. Men noemt dat het aanboren van het psychologisch kapitaal van mensen, soms gevisualiseerd door de metafoor van de diamant.
Positieve psychologie
De positieve psychologie benadrukt het belang van positieve ervaringen en kernkwaliteiten (character strengths; Fredrickson, 2009). Die maken mensen krachtiger, creatiever en gemotiveerder, en daardoor uiteindelijk effectiever. Dit betekent: besteed veel aandacht aan successen en minder aan wat er mis gaat. Voor coaches (leraren) geldt: geef veel positieve feedback, liefst door kernkwaliteiten te benoemen. Dat gaat verder dan een compliment geven zoals ‘goed gedaan’. Het gaat om het zien en benoemen van kernkwaliteiten zoals flexibiliteit, inlevingsvermogen, analytisch vermogen, moed, creativiteit, enzovoorts (de facetten van de diamant). Kernkwaliteiten staan centraal in kernreflectie en krachtgericht coachen.
Referentie: Fredrickson, B. (2009). Positivity. New York: Random House.
Liften langs denken, voelen en willen
Reflecties en coachingsgesprekken worden vaak gekenmerkt door veel denken. Een sterke gerichtheid op denken leidt evenwel tot een oppervlakkige manier van reflecteren die weinig zoden aan de dijk zet. Echte diepgang in het leerproces ontstaat vooral als het voelen en willen volop meedoen. De emotionele dimensie en de behoeften en idealen van mensen (dus wat zij willen) heeft namelijk een enorme invloed op hun directe handelen (Epstein, 1990). Die dimensies worden daarom in de reflectie betrokken, zodat ze professioneel gehanteerd kunnen worden. Door continu te schakelen tussen denken, voelen en willen ontstaat bovendien veel meer beweging in de persoon (flow).
Een focus op willen (en dus op idealen) geeft ook positieve gevoelens en brengt mensen daardoor meer in hun kracht dan een gerichtheid op problemen. In vaktaal: het gaat om liften tussen denken, voelen en willen. Dit is essentieel in kernreflectie en Krachtgericht coachen.
Het principe van liften klinkt eenvoudig, maar de toepassing ervan blijkt lastiger dan het lijkt. Zowel mensen die zelfstandig reflecteren als coaches zijn vaak gericht op denken. Soms is er wel even aandacht voor gevoel, maar vervolgens wordt het al gauw weer ‘denken over gevoel’. Dit is nu eenmaal een collectieve gewoonte in onze maatschappij die moeilijk af te leren is. Het vraagt dus om ‘oprekken van de eigen comfortzone’, dat wil zeggen: je vertrouwder gaan voelen met aandacht voor voelen en willen.
Een concrete aanwijzing bij kernreflectie en Krachtgericht coachen is dus: verdiep reflecties door steeds gebruik te maken van de dimensies van denken, voelen en willen (liften).
Referentie: Epstein, S. (1990). Cognitive-experiential self-theory. In L.A. Pervin (Ed.), Handbook of personality, theory and research (pp. 165-192). New York: The Guilford Press.
Aandacht voor interne belemmeringen
Er zijn tegenwoordig verschillende benaderingen die aandacht besteden aan kracht, kwaliteiten en talenten. Het aantrekkelijke is dat dit al gauw een succesgevoel geeft, want het reflectie- of coachingsproces eindigt vaak met nieuwe inspiratie en een gevoel van flow en kracht.
De werkelijkheid is echter dat het vaak om een kortetermijneffect gaat. Daarom moet ook aandacht besteed worden aan belemmeringen, en vooral aan interne belemmeringen in de coachee die maken dat diens kernkwaliteiten en idealen soms niet blijvend doorwerken in gedrag en de flow weer verdwijnt.
Een concrete aanwijzing bij kernreflectie en Krachtgericht coachen is daarom: nadat kernkwaliteiten en idealen zijn besproken en doorvoeld, is het van belang ook aandacht te besteden aan de interne belemmering(en) waardoor de persoon zijn of haar eigen kracht ondermijnt. Het gaat erom dat die zich in het hier-en-nu gewaar is van de belemmering als die optreedt (mindfulness). Dat betekent niet alleen denken over de belemmering, maar vooral het effect ervan voelen en contact maken met de innerlijke wil om er niet langer in mee te gaan.
Voor meer informatie zie ons boek:
Titel: Krachtgericht coachen, 2e druk
Auteurs: Fred Korthagen & Ellen Nuijten
Uitgever: Boom, 2020
ISBN-nummer: ISBN 978 90 2442 892 2